Baby 8 mdr. vil ikke rigtig spise

6. februar 2022

Alder:
8 mdr.

Baby 8 mdr. vil ikke rigtig spise

Kære Helen

Først og fremmest mange tak for dit gode svar på mit sidste brev. Det går meget bedre med søvnen herhjemme. Slyngevuggen er nu pakket væk, og der bliver sovet fine lure i stillestående barnevogn! :-)

Mit spørgsmål omhandler denne gang mad.

Da min søn fyldte 6 måneder begyndte vi at introducere ham for almindelig mad. Jeg tager udgangspunkt i BLW med fokus på, at han selv får lov til at sidde med maden og prøve sig frem. Jeg ammer ham fortsat. Og det er her problemet ligger.

Nu er han blevet 8 måneder, og jeg vil gerne nedtrappe amningen, særligt i dagtimerne. (Vi satser på, at han skal i daginstitution, når han er 11 måneder.)

Problemet er dog, at jeg ikke synes, at han spiser særlig meget. Det skal siges, at han altid har været en "let spisende" baby. Dvs. han har altid ...

Annonce

... ammet i meget korte intervaller. Han er i fin trivsel. Altid god energi, våde bleer og god kontakt.

Jeg oplever, at han er nysgerrig på maden, der bliver serveret. Og han prøvesmager altid det hele. Men jeg synes ikke han spiser særlig meget af det. Ofte ingenting. Han er slet ikke interesseret i grød og mos, som jeg også har eksperimenteret med on/off.

Så mit spørgsmål går nu på, hvordan jeg skal gribe det an ift. nedtrapning af amningen? Jeg prøver lige så stille af fjerne ammemåltider, så han når at opbygge lidt appetit inden jeg serverer "almindelig mad".

Er det den rigtige fremgangsmåde? Han skal jo ikke være for sulten og få for lidt mad, hvis han nu fortsat ikke rigtig gider den almindelige mad.

Håber det er til at finde hoved og hale i min besked. :-)

Kærlig hilsen
Mathilde

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder